X
تبلیغات
درس اخلاق اسلامی - مبانی و مفاهیم - تست اخلاق اسلامی - مبانی و مفاهیم به ترتيب صفحه كتاب - قسمت اول

15

فصل اول - کلیات

17

دانشمندان مسلمان كدام علم را بهترين علم مي داند؟  

الف- علم فقه                           ب- علم تعليم وتربيت                        ج- علم اخلاق                     د- علم فلسفه

17

علمي كه به  نيكو كردن رفتار انسان مي پردازد چه نام دارد؟     17

 الف- علم حقوق                  ب- علم اخلاق                      ج- علم روانشناسي                 د- علم تعليم و تربيت

17

كدام يك از دليل زير ضرورت علم اخلاق نمي باشد؟

 الف- روح انسان سلامتي و بيماري دارد                                        ب-توانايي تشخيص خوب از بد در گروسلامتي روح      

ج- آرامش انسان در زندگي در گرو آراستن نفس                              د- نشاط وشادابي در گرو اخلاقي زيستن

18

آرامش انسان در زندگي ناشي از ......... است.  18

الف- صفات پسنديده           ب- كارهاي شايسته       ج- سلامت روح              د- تهذيب نفس از آلودگي ها 

18

بيماري روح ناشي از چه چيزي است؟       18 

الف-صفات ناپسنديده                           ب- رفتار ناشايست          

 ج- ناتوانايي در تشخيص خوب از بد          د- تفكر هاي ناشايست

18

توانايي در تشخيص خوب از بد از ديدگاه قرآن در گرو كدام يك از گزينه هاي زير است؟    

الف- سلامتي روح            ب- كارهاي شايسته                           ج-آراستن نفس                  د-تهذيب نفس از آلودگي ها   

18

سلامتي روح در گرو آراسته بودن به ........ است. 18 

الف- تهذيب نفس از آلودگي ها              ب- كارهاي نيك            ج- پاك بودن  نفس              د- صفات پسنديده

18

علامه طباطبايي چه چيزي را منشاء عاجز بودن قلب انسان از درك حقايق مي‌دانست؟  18

الف- صفات ناپسنديده                                ب- رفتار ناشايست            

 ج- ناتوانايي در تشخيص خوب از بد               د- بيماري روح

18

علمي كه عهده دارسلامت روح و راه هاي درمان بيماري هاي روحي است چه نام دارد؟

 الف- علم حقوق                   ب-علم اخلاق                               ج- علم روانشناسي                     د- علم تعليم وتربيت

19

خداوند يكي از اهداف بعثت پيامبران را به ويژه پيامبر اسلام را چه ناميده است؟  19

الف-تزكيه نفس از آلودگي ها                           ب- پاك كردن نفس از رذيلت هاي اخلاقي 

ج- تحقوق به فضيلت هاي انساني                      د- ايمان به خدا و سلامتي روح   

19

سعادت فردي واجتماعي انسان از نظر علماي اخلاق در چيست؟

 الف- سلامتي روح و تخلق به فضيلت هاي انسان               

ب- تزكيه نفس و پاك بودن نفس از رذيلتهاي اخلاقي                                 

ج- پاك بودن نفس از رذيلتهاي اخلاقي و تخلق به فضيلت هاي انسان        

د- سلامتي روحي و پاك بودن نفس از رذيلتهاي اخلاقي    

19

نشاط و شادابي انسان در گرو كدام يك از گزينه هاي زير است؟   19  

الف- اخلاقي زيستن            ب- رفتار شايست                    ج- سلامتي روح           د- ايمان به خدا   

20

............ حالت و كيفيتي محسوس كه با چشمِ سر و حواس ظاهري دريافتي است و ..............حالت و كيفيتي باطني كه با چشمِ سر و حواس ظاهري دريافتي نيست.      22     

الف- خُْْلق- خَلق                ب- خَلق- خُلق                ج-  اخلاق- خُلق              د- اخلاق- خَلق

20

آيه (وَ اِنَكَ لَعَلي خُلُق عَظِيم) درمورد چه كسي است؟   

الف- حضرت علي(ع)                 ب- پيامبر اكرم (ص)                   ج-حضرت موسي(ع)                 د- حضرت ابراهيم(ع)

22

............ حالت و كيفيتي محسوس كه با چشمِ سر و حواس ظاهري دريافتي است و ..............حالت و كيفيتي باطني كه با چشمِ سر و حواس ظاهري دريافتي نيست.  

   الف- خُْْلق- خَلق                           ب- خَلق- خُلق                        ج-  اخلاق- خُلق                       د- اخلاق- خَلق        

23

از نظر ابن مسكويه  ............ صفت هاي خوب و بد و راه هاي اكتساب صفت خوب و دوري از صفت هاي بد را بيان مي كند. 23

  الف- علم فلسفه                ب-علم اخلاق                 ج- علم روانشناسي           د- علم تعليم وتربيت

23

فايده علم اخلاق از نظر ملا احمد نراقي چيست؟

الف- سلامتي روح               ب-آرامش زندگي                 ج- تزكيه نفس از آلودگي ها                  د- پاك كردن نفس

24

علم ...........  ناظر به ............ و علم  ........... ناظر به ........... است.

الف- نظري –  هست ها -  عملي –  بايد ها               ب- عملي –  هست ها -  نظري –  هست ها            

ج-  نظري–  بايدها -  نظري –  بايدها                      د- نظري–  بايدها - عملي –  هست ها  

24

علم ...........  ناظر به هست ها و علم ................  ناظر به بايد‌ها است.24

حصولي – حضوري      حضوري – حصولي       نظري – عملي        عملي - نظري

24

علم اخلاق از علوم ........... است و گزاره هاي موجود در آن ناظر به ............ است. 24

الف- عملي – هست ها              ب- عملي – بايد ها              ج-  نظري– هست ها         د- نظري– بايدها   

25

علم اخلاق با علم حقوق چه تفاوتي  با هم دارند؟25

 الف- هدف علم اخلاق كمال شايسته انسان است و هدف علم حقوق تامين مصالح اخروي  است

ب- هدف علم اخلاق كمال شايسته انسان است و هدف علم حقوق تامين مصالح دنيوي  است

ج- هدف علم حقوق كمال شايسته انسان است و هدف علم اخلاق تامين مصالح اخروي  است 

د- هدف علم حقوق كمال شايسته انسان است و هدف علم اخلاق تامين مصالح دنيوي  است

25

علم اخلاق با علم حقوق چه تفاوتي با هم دارند؟25

الف- علم اخلاق ضمانت اجراي بيروني دارد ولي علم حقوق ضمانت اجراي بيروني ندارد

ب- علم حقوق ضمانت اجراي بيروني دارد ولي علم اخلاق ضمانت اجراي بيروني ندارد

ج- علم اخلاق به علم حقوق وابستگي دارد اما علم حقوق وابستگي به علم اخلاق ندارد

د- هدف علم حقوق كمال شايسته انسان است و هدف علم اخلاق تامين مصالح دنيوي است

25

علم اخلاق با علم حقوق چه نوع علم هايي هستند؟    

 الف- هردو علم عملي هستند                ب- علم اخلاق عملي وعلم حقوق نظري است  

 ج-  هردو علم نظري هستند                د- علم اخلاق نظري وعلم حقوق عملي است      

26

............... عبارت است از فراهم كردن زمينه و عوامل شكوفايي استعدادهاي آدمي است. 26                                                     الف-علم فقه              ب- علم اخلاق                 ج- علم تعليم وتربيت                    د- علم فلسفه

26

علم اخلاق با علم  فلسفه چه تفاوتي با هم دارند؟26

 الف- علم اخلاق گزاره هاي توصيفي دارد  ولي علم  فلسفه گزاره هاي تجويدي دارد

ب- علم اخلاق گزاره هاي تجويدي دارد  ولي علم  فلسفه گزاره هاي توصيفي دارد

ج- علم اخلاق ضمانت اجراي بيروني دارد ولي علم فلسفه ضمانت اجراي بيروني ندارد

د- علم اخلاق ضمانت اجراي بيروني ندارد ولي علم فلسفه ضمانت اجراي بيروني دارد

27

تفاوت علم روانشناسي با علم اخلاق چيست؟ ص 27

الف) علم روانشناسي شامل گزاره‌هاي توصيفي است در حالي كه علم اخلاق شامل گزاره‌هاي تجويزي است

ب)علم اخلاق وسيع‌تر از علم روانشناسي است

ج) روانشناسي شامل گزاره‌هاي تجويزي و توصيفي است در حالي كه علم اخلاق شامل گزاره‌هاي توصيفي است

د) روانشناسي شامل گزاره‌هاي توصيفي و تجويزي است و وسيع‌تر از علم اخلاق است

27

در کدام يک از علوم زير به مطالعه رفتارهاي انسان در حيطه کاري مختلف در اخلاقي – ديني – علمي – عاطفي  مي پردازيم؟ ص27

1-علم اخلاق وروانشناسي       2-علم اخلاق وفلسفه اخلاق        3-علم اخلاق وتعليم وتربيت           4- علم اخلاق وعلم حقوق

27

در مورد تفاوت علم روانشناسي با علم اخلاق کدام گزینه صحیح است؟ ص 27

الف) علم روانشناسي شامل گزاره‌هاي توصيفي و تجويزي است در حالي كه علم اخلاق شامل گزاره‌هاي تجويزي است 0

ب)علم اخلاق وسيع‌تر از علم روانشناسي است 0

ج) روانشناسي شامل گزاره‌هاي تجويزي و توصيفي است در حالي كه علم اخلاق شامل گزاره‌هاي توصيفي است 0

د) علم روانناسی فقط در یک حیطه است اما علم اخلاق در حیطه های مخلف رفتاری است

27

رابطه‌ي بين دو علم اخلاق و .......... يك رابطه‌ي عموم و خصوص من وجه است؟ ص 27

الف) روانشناسي           ب) فلسفه اخلاق          ج) تعليم تربيت          د) علم حقوق

27

علم روانشناسي چيست؟ ص 27

الف) علمي است كه درباره‌ي رفتار انسان بحث مي‌كند

ب) علمي است كه درباره‌ي مشكلات زندگي انسان بحث مي‌كند

ج) علمي است كه درباره‌ي رفتار انسان و حيوان و كاربرد آن بر مشكلات زندگي بحث مي‌كند

د) علمي است كه فقط رفتار انسان و كاربرد آن در حل مشكلات انسان بحث مي‌كند

28

با توجه به تاریخچه ی علم اخلاق اسلامی، اولین موضوعات اخلاقی در کدام یک از منابع اسلامی نهفته است؟

قرآن کریم                 سخنان پیامبر(ص)                 نهج الباغه                 رساله ی حقوق امام سجاد(ع)

28

روانشناسي از چه علمي برتري دارد و يك منبع براي آن محسوب مي‌شود؟ ص 28

الف) علم تعليم و تربيت 0        ب) علم اخلاق 0                   ج) علم حقوق 0          د) علم فلسفه‌ي اخلاق

28

شناخت ابعاد وجودي انسان و قواي انسان و چگونگي رفتار او و شناسايي راههاي موثر براي ايجاد صفات پسنديده و رهايي از صفات ناپسنديده علم اخلاق را به چه علمي وابسته مي‌سازد؟ ص 28

الف) علم تعليم و تربيت0                   ب) علم حقوق 0                   ج) علم روانشناسي 0     د) علم فلسفه اخلاق

28

طبق آيه‌ي شريفه «لَقد مِنَ الله علي المؤمنين إذبَعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنفُسِهِم يَتْلُوا ................

هدف خداوند از آفرينش پيامبر اكرم (ص) چيست؟ ص 28

الف) آيات خود را برايشان بخواند و پاكشان گرداند 0                 ب) منت نهادن خداوند بر مومنان 0

ج) كتاب و حكمت به آنها بياموزد 0                                    د) همه‌ي موارد

28

علم اخلاق از دو جهت به علم . . . . وابسته است: نخست در شناخت ابعاد وجودی انسان، دوم در شناسایی راه های مؤثر برای ایجاد صفات پسندیده.

نعلیم و تربیت   حقوق           فلسفه حقوق              روانشناسی

28

گزاره هاي علوم اخلاق وروانشناسي به ترتيب کدامند؟ ص28

تجويزي- تجويزي و توصيفي      توصيفي و تجويزي –توصيفي     تجويزي – توصيفي             توصيفي – تجويزي

29

اولين كسي كه پس از رحلت پيامبر اثر مكتوبي از خود در مورد مسائل اخلاقي به يادگار گذشت چه كسي بود؟ ص 29

الف) امام سجاد (ع)       ب) امام حسن (ع)      ج) امام علي (ع)            د) ابواحمد حسن بن عبدالله عسگري

29

كتاب صفته المومن و الفاجر كه از اسماعيل بن مهران است در مورد چيست؟ ص 29

الف) علم اخلاق 0        ب) علم روانشناسي 0              ج) علم فلسفه             د) علم حقوق

30

چهار رویکردهای مختلف در اخلاق اسلامی کدامند؟

فلسفی، نقلی ، عرفانی، تلفیقی              فلسفی، حقوقی، نقلی، تلفیقی

فلسفی، عرفانی، تربیتی، تلفیقی            فلسفی، فقهی، کلامی، تربیت

30

در تعليق كتابهاي اخلاقي كدام رويكرد مطرح نبوده است؟ ص 30

الف) رويكرد فلسفي       ب) رويكرد نقلي           ج) رويكرد روانشناسي    د) رويكرد تلفيقي

30

کتابهاي اخلاق ناصري  ومثنوي مولوي به ترتيب مربوط به کدام رويکرد هستند؟ ص30

فلسفي – عرفاني            عرفاني - فلسفي        عرفاني – عرفاني           تلفيقي – تلفيقي

30

كتاب منطق الطير عطار نيشابوري در مورد آثار اخلاقي با رويكرد ............. است. ص 30

الف) تلفيقي 0   ب) عرفاني 0              ج) نقلي 0                 د) فلسفي

30

كتاب‌هايي كه در مورد رويكرد فلسفي است با چه مطالبي آغاز مي‌شوند؟ ص 30

الف) با بحث فضايل و رذايل مربوط به هر يك از اين قوا آغاز مي شوند 0

ب) با بحث نفس و قواي نفساني و كمال اين قوا آغاز مي‌شوند 0

ج) با بحث در مورد حد وسط در تعيين فضايل اخلاقي آغاز مي‌شود 0

د) با بحث در مورد راه‌هاي ايجاد فضايل و رذايل آغاز مي‌شود

31

در باب رويكرد .............. گاه متون ديني محور قرار داده مي شود و در تبيين و توضيح آن از رويكردهاي عقلي و عرفاني استفاده مي‌شود و گاه به عكس؟ ص 31

الف) نقلي 0               ب) عرفاني 0              ج) تلفيقي 0              د) فلسفي

31

در كدام رويكرد از روايات و آيات و هم از مطالب فلسفي و عرفاني استفاده مي‌شود؟ ص31

الف) رويكرد تلفيقي                        ب) رويكرد فلسفي      ج) رويكرد عرفاني             د) رويكرد نقلي

31

درآثاري که با رويکرد نقلي نگارش شده ا ند منبع اصلي ........است؟ ص31

1-کتاب –سنت                        2- آيات – روايات

3- زبان شاعر – داستان              4- مطالب فلسفي عرفاني- آيات وروايات

31

کتابهاي معراج السعاده ومکارم اخلاق طبرسي به ترتيب مربوط به کدام رويکرد هستند؟ ص31

تلفيقي – نقلي             نقلي –تلفيقي            عرفاني – فلسفي          فلسفي – عرفاني

31

کتابهاي معراج السعاده ومکارم اخلاق طبرسي به ترتيب مربوط به کدام رويکرد هستند؟ ص31

1- تلفيقي – نقلي                2- نقلي –تلفيقي                         3- عرفاني – فلسفي            4- فلسفي – عرفاني

31

كتاب مكارم الأخلاق طبرسي در مورد كدام رويكرد است؟ ص 31

الف) رويكرد نقلي 0                ب) رويكرد تلفيقي 0     ج) رويكرد عرفاني 0      د) رويكرد فلسفي

31

منبع اصلي در رويكرد نقلي چيست؟ ص 31

الف) زبان شعر و داستان 0                                              ب) مطالب فلسفي 0

ج) مطالب فلسفي و عرفاني همراه با آيات و روايات 0                 د) كتاب و سنت

35

فصل دوم – مبانی اخلاق اسلامی

37

این شعر بیانگر کدام موضوع است:

روزهافکرمن این است وهمه شب سخنم   که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود           به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

هدفمندی انسان          آیین بندگی     هدف بعثت انبیاء                   عبادت، بهترین راه اخلاقی شدن

37

در جهان بيني اسلامي، آفرينش جهان و انسان بيهوده نبوده و خداوند هدف داشته است كه جزء با .......... تحقيق نمي‌يابد؟ ص37

الف) دنيا شناسي 0       ب) اخلاق زيستن 0       ج) هدفمند بودن 0     د) توانمند بودن براي رسيدن به هدف

38

کداميک از گزينه هاي زير صحيح نمي‌باشد؟ مفهوم عبارت فلسفه حيات .......... است.    صفحه 38

الف)هدفمندي انسان     ب)بيهوده نيافريدن آسمانها و زمين     ج)آفرينش انسان      د)چراانسان بوجود آمده؟

38

كدام يك از موارد زير در مورد هدفمند بودن جهان هستي نيست؟ ص 38

الف) أفحستم أنما خلقناكم عبثاً و انكم إلينا لاتُرجعون       ب) ما خلقنَا السَّماءِ والأرَضَ وَ مَا بينهم الاعِبِنَ

ج) الله لا إِله إلا هُوَد عَلَي اللهِ فَلْيتَوَكَّلِ المؤمنُونَ             د) رحم الله امرءاً علم من أين؟ و في أين؟ و الي أين؟

39

از نظر ابن مسكويه راه متخلق به فضاي اخلاقي چيست؟ ص 39

الف) ماهيت و چيستي خود را بشناسيم 0                             ب) بدانيم براي چه آفريده شده‌ايم 0

ج) بدانيم كمال و غايت آفرينش چيست 0                            د) همه‌ي موارد

39

در کتاب مقدمه کيمياي سعادت از غزالي چه موضوعي مورد بحث قرار گرفته است ؟        صفحه 39

الف)خود شناسي ،خداشناسي ،دنيا شناسي و لازمه ي رسيدن به سعادت

ب)ماهيت نفس انسان و کمال و غايت او

ج)بيهوده نيافريدن آسمان ها و زمين

د)آفرينش انسان

39

راه رسيدن به سعادت چيست؟ ص 39

الف) خودشناسي 0       ب) خداشناسي 0                  ج) دنيا شناسي 0                  د) همه موارد

39

............... در مورد آفرينش انسان توسط خدا جستجو و تحقيق مي‌کنند؟      صفحه 39

الف)علماء و مراجع      ب)انديشمندان و بزرگان                ج)فلاسفه و عرفاي      د)بزرگان دين و فيلسوفان

39

موضوع کتاب اخلاق ناصري از خواجه نصير طوسي چيست؟       صفحه 39

الف)خودشناسي، خداشناسي، دنيا شناسي و مسايلي در اين پيرامون

ب)بيهوده نيافريدن آسمانها و زمين

ج)بحث درباره ي ماهيت نفس انسان و کمال و غايت آن و راه رسيدن به آن

د)در مورد آفرينش انسان

40

با توجه به مفهوم آيه ي زير کداميک از گزينه هاي زير صحيح نمي باشد؟      صفحه 40

(آيا پنداشتيد که شما را بيهوده آفريده ايم و اينک شما بسوي ما بازگردانيده نمي شويد)

الف)آزمايش انسان     ب)هدف از آفرينش انسان             ج)تکميل خلقت           د)پرستش خداوند

41

کار حکيمانه در مقابل کار ......... و ......... است.       صفحه41

الف)با تفکر و تعقل          ب)عبث و گزاف             ج) هدف دار و دشوار             د)با تفکر و آسان

41

يكي از صفات خداوند كه به صراحت هدفمند بودن جهان هستي و انسان دلالت دارد چيست؟ ص 41

الف) قادر 0                ب) حكيم 0               ج) رحمان 0              د) غفار

44

تنها راه براي رسدين انسان به هدف افرينش خود کدام است؟  ص 44

 بندگي خدا       پرهيز کاري      عمل صالح        ايمان

45

اساس و پايه ي معارف بيان شده در قرآن و سنت ........... است و ......... و ........ نيز بيان كننده ي دستورات عملي اند.

الف- احكام- اعتقادات - اخلاق            ب- اخلاق – اعتقادات - احكام  

ج- اعتقادات – احكام - اخلاق             د- احكام - اخلاق – اعتقادات     ص 45

45

حديث شريف (انما بعثت لا تمم مکارم الا خلاق) در مورد کدام يک از شخصيتهاي زير مي باشد و معني اصلي مکارم الاخلاق کدام است؟ص45و46

1-موسي (ع)-اعمال صالح                              2- پيامبر (ص) –اعمال صالح

3 -پيامبر (ص)-بندگي                                  4 -ابراهيم(ع)-بندگي

45

معارف بيان شده در قران و سنت کدامند؟ ص45

اعتقادات –احکام-اخلاق           اعتقادات –احکام         اعمال-اعتقادات              اعمال –اخلاق –اعتقادات

46

در روایات اسلامی کدام گزینه معادل اخلاق معرفی شده؟

تربیت            تقوی             محبت            ایمان

47

در قران خداوند کساني از قدرت تعقل خود بهره نمي برند به ........ همانند مي کند؟ص47

1-ديوانگان      پليدکاران         چهارپايان       گزينه الف وب

48

متون اسلامي عقل را چه مي خوانند؟ ص48

پيامبر باطن             پايگاه ايمان           چراغ هدايت           منجي انسان

52

اخلاقی زیستن مستلزم از بین رفتن .............و.............در انسان است واین محال است.(صفحه52  و53 )

الف) شهوت وغضب              ب) شهوت وجامعه گرایی            ج) غضب وجامعه گرایی           د) ازدی وشهوت

52

از نظر علمای اخلاق صفت های فطری انسان ....... وصفت های اکتسابی ...........هستند     ص52

 الف)تغییر پذیر- تغییر پذیر        ب) تغییر پذیر- تغییر نا پذیر                 ج) تغییر نا پذیر- تغییر پذیر       د) تغییر نا پذیر- تغییرنا پذیر 

52

انسان در چه سني بيشترين آمادگي را براي پذيرش تغيير اخلاقي دارد؟ ص 52

الف) جواني، نوجواني 0            ب) جواني، كودكي 0     ج) نوجواني، كودكي 0             د) ميانسالي، كودكي

52

این روایت پیامبر که میفرماید من مبعوث شدم تا تدارم اخلاق را تکمیل کنم ،بیان کننده چیست؟ص52

الف)تغییر پذیری اخلاق انسانی        ب)تغییر پذیری رفتار انسانی         ج)تغییر پذیری گفتار انسانی        د)تغییر پذیری ایمان انسانی

52

اين آيه «من مبعوث شدم تا مكارم اخلاقي را تكميل كنم» با كدام گزينه ارتباط دارد؟ ص52

الف) تغيير پذيري اخلاقي انساني 0                           ب) با تغيير خلق و خوي، تكميل مكارم اخلاقي معنا ندارد 0

ج) براي همه پذيرش صفت‌ها و رفتارها در يك سطح است 0        د) نشان دهنده پايان پيامبران

52

بر اساس ...... و هم بر پایه تجربیات و ...... اخلاق ........ تغیر پذیر است.

الف) متون دینی ویافته های علما-اسلامی               ب) متون علمی و یافته های دانشمندان – انسانی

 ج)متون دینی ویافته های دانشمندان- انسانی        د) متون علمی و یافته های دانشمندان – روحی

52

بعثت انبیاء با کدام دیدگاه در مورد رفتارهای اخلاقی انسان مطابقت دارد؟

تغییراتی که در اخلاق انسان پدید می آید موقتی است              همه ی رفتارهای اخلاقی انسان تغییرپذیر است

تنها صفات فطری انسان تغییرپذیر است                                تنها صفات غیرفطری انسان تغییرپذیر است

52

بیشترین امادگی برای پذیرش تغییر در کدام دوره میباشد؟ص52

الف)جوانی و نوجوانی           ب)جوانی و میانسالی               ج)کودکی و نوجوانی               د)کودکی و پیری

52

پیامبر می فرمایند : (من مبعوث شدم  تا مکارم اخلاق را کامل کنم) این روایت بیان کننده چیست ؟ ( صفحه 52)

الف) تغییر پذیری اخلا                         ب) تغییر پذیری روح انسان

 ج) تغییر پذیری اخلاق انسانی                د) تغییر پذیری اخلاق اسلامی وانسانی

52

صفت‌هاي «خلق، خوي» و «اخلاقي» به ترتيب با كدام گزينه‌ها تناسب دارند؟ ص 52

الف) فطري و اكتسابي 0          ب) اكتسابي و فطري 0            ج) اكتسابي و اكتسابي 0          د) فطري و فطري

52

فرستادن پیامبران و کتاب های اسمانی برای هدایت انسانها نشان دهنده ی چه میباشد؟ص52

الف)تغیر نا پذیری اخلاق و رفتار         ب)تغیر پذیریاعتقادات         ج)تغییر پذیری اخلاق و رفتار            د)تغییر پزیری گفتار

53

اخلاقی زیستن مستلزم از بین رفتن ............. و ............. در انسان است و این محال است.(صفحه52  و53 )

الف) شهوت و غضب              ب) شهوت و جامعه گرایی           ج) غضب و جامعه گرایی          د) آزادی و شهوت

54

این سخن پیامبر با کدام گزینه کامل می شود: «خدایا به . . .  ما برکت ده و بین ما و آن جدایی مینداز که اگر آن نبود نه نماز می خواندیم، نه روزه می گرفتیم، و نه واجبات الهی را انجام می دادیم.»

عقل              ایمان             نان                صبر

54

پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند:(خدایا ! به نان برکت ده و بین ما وان جدایی نبنداز که اگر نان نبود  نه نماز میخواندیم  نه روزه می گرفتیم و نه واجبات الهی را انجام می دادیم) این روایت در رابطه با چه چیزی امده است؟ (ص54)

الف) ایمان به خدا             ب) بهره‌مندی از نعمت های دنیا        ج) شکر و ستایش خدا           د) اسراف و زیاده روی

54

پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند:(خدایا ! به نان برکت ده وبین ما وان جدایی نبنداز که اگر نان نبود  نه نماز میخواندیم  نه روزه می گرفتیم و نه واجبات الهی را انجام می دادیم) این روایت در رابطه با چه چیزی امده است؟

الف) ایمان به خدا         ب) بهره مندی از نعمت های خدا      ج) شکر وستایش خدا           د) اسراف واصراف

55

اين حديث «دنيا مددكار خوبي براي طلب آخرت است» به كدام يك از پندهاي اخلاقي زيستن بستگي دارد؟ ص 55

الف) خلق و خوي 0               ب) از بين رفتن شهوت و غضب 0                   ج) آزادي 0      د) محبت

55

بزرگ ترين موهبت الهي چيست؟ ص 55

الف) آزادي 0        ب) بندگي 0        ج) كمال و سعادت 0          د) تقرب به خدا 0

55

تخلق به اخلاق اسلامي و اخلاقي زيستن به چه معنا است؟ ص 55

الف) تنها توجه داشتن به دنيا              ب) رهبانيت و ترك امور دنيا

ج) تنها توجه داشتن به آخرت             د) بهره بردن از نعمت‌ها در چارچوب قواعد شرع

55

كداميك از گزينه‌ها صحيح است؟ ص 55

الف) اخلاقي زيستن آزادي را سلب مي‌كند                                 ب) اخلاقي زيستن با آزادي در تعارض است 0

ج) آمادگي انسان براي پذيرش تغيير هميشه به يك اندازه است        د) بهترين دوران براي تغيير دوران كودكي و نوجواني

55

نقش اصلی اخلاق اسلامی هدایت انسان در مسیر ....... و ........ از این موهبت الهی(ازادی) است تا انسان‌ها به کمال برسند.(صفحه 55)

الف) درست و معقول                         ب) بهره مندی درست و معقول

 ج) بهره مندی معقول و درست             د) مستقیم و معقول

+ نوشته شده در  جمعه ششم آذر 1388ساعت 23:0  توسط علی اصغر ناصری  |